1.-3.-luokkalaisille

Opettajan näkökulma

Vuosiluokilla 1.-3. rauhankasvatuksen tavoitteet keskittyvät perusturvallisuuden sekä terveen itsetunnon vahvistamiseen. Rauhankoulu-päivissä voidaan käsitellä monia opetussuunnitelman aihekokonaisuuksien teemoja, esim. ihmisenä kasvamisen ja globaalikasvatuksen alueilta. Rauhankoulun toimintapäivissä on mahdollisuus oppia ja syventää alaluokilla olennaisia äidinkielen tavoitteisiin lukeutuvia taitoja kuten itsensä ilmaisemista ja toisten kanssa toimimista.

Rauhankoulun tehtävä on tukea koulujen rauhan- ja globaalikasvatustyötä. Opetussuunnitelmaan on kirjattu monia globaalikasvatuksen tavoitteita, joita ei välttämättä ehditä käsitellä tarpeeksi koulun arjessa. Vuonna 2016 Rauhankoululla on käytössään neljä erityisesti 1.-3. luokille suunnattua draamatarinaa, joiden kautta voidaan tutkia toiminnallisesti mm. itsetunnon vahvistamista, ystävyyttä, kiusaamisen ehkäisemisestä, yhdenvertaisuutta, Lapsen oikeuksien sopimusta sekä YK:n kehitystavoitteita. Rauhankoulun toimintakokonaisuuden jälkeen teemojen käsittelemistä on hyvä jatkaa luokassa. Tähän opettaja saa tukea toimintapäivien yhteydessä jaettavan globaalikasvatuksen opetusmateriaalin muodossa.

Luokanopettaja Saara Ruuska

 

1.-3. -luokkalaisten tarinat

Nabila tahtoo kouluun -tarinan kuvaus
Nabila on 8-vuotias löytölapsi, jonka päivät kuluvat kotitöissä ja kasvattivanhempiensa pieniä lapsia hoitaessa suuren kaupungin laidalla olevassa slummissa. Hän haaveilee arkeologin ammatista, koska haluaisi päästä pyramideihin tutkimaan jälkiä entisajan loistosta, mutta ensin Nabilan pitäisi päästä kouluun.

Tarinan aikana oppilaat pääsevät tutustumaan rauhan- ja kehityskysymyksiin kuvitteellisen, Sudanin pääkaupunkiin Khartumiin sijoittuvan draamatarinan kautta.

Teemoja, joita tarinan avulla voidaan käsitellä: YK:n kehitystavoitteet, Lapsen oikeuksien sopimus, tyttöjen asema, elämän perusedellytykset, ystävyys, yhteistyö, unelmat, hyvä luokkahenki. Tarina soveltuu 1.-4. -luokkalaisille.

 

Suuri nälänpoistojuhla
Eräänä päivänä Lilli-pupu loikkii hädissään ystävänsä Pertti-pahkasian luokse ja kertoo järkyttävän uutisen: sammakoiden lampi on kuivunut ja he ovat tämän vuoksi äärimmäisen nälissään. Tästä käynnistyy koko metsän yhteinen operaatio, jolla sammakoita autetaan nälänhädässä.

Tarina on "Vuosituhannen sadut" -kirjasta, joka käsittelee YK:n vuosituhattavoitteita. "Suuri nälänpoistojuhla" käsittelee ensimmäistä tavoitetta: Poistaa äärimmäinen nälkä ja köyhyys. Tämän lisäksi teemoiksi nousevat yhdessä toimimisen merkitys.

Teemoja, joita tarinan avulla voidaan käsitellä:
Yhdenvertaisuus, YK:n kehitystavoitteet, yhteistoiminta, toisista välittäminen, yhteisvastuu kehityksessä ja kasvaminen globaaliin vastuuseen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ruma ankanpoikanen

Eräänä päivänä tuuli tuo ankkaäidin pesään oudon munan. Munista kuoriutuvat poikaset, joista yksi on erilainen. Tämä erilaisuus aiheuttaa muussa poikueessa hämmennystä ja kiusaamista. Tilanne kärjistyy, eikä ratkea ilman osallistujien apua.

Ruma ankanpoikanen perustuu H.C. Andersenin klassikkosatuun. Tarkoituksena on käsitellä etäännytetysti kiusaamista ja erilaisuuden hyväksymistä. Keskiössä ovat päähenkilön lisäksi kiusaavat sisarukset. Tarinassa päästään tutustumaan kiusatun ja kiusaajien tuntoihin. Lopuksi osallistujat keksivät vaihtoehtoisia ratkaisuja ankkaperheen tilanteeseen.

Teemoja, joita tarinan avulla voidaan käsitellä:
Yhdenvertaisuus, toisten huomioiminen, yhteistoiminta, erilaisuuden hyväksyminen, kiusaamisen seuraukset ja rohkeus puuttua kiusaamiseen, Lapsen oikeudet

 

 

 

 

 

 

 

 

Ystäväni Valas
Koskettava ja ajatuksia herättävä tarina valaan ja lapsen ystävyydestä. Tarinan päähenkilö muuttaa perheensä kanssa kaupungista maaseudulle meren äärelle ja joutuu jättämään ystävänsä kaupunkiin. Poika tuntee olonsa yksinäiseksi, kunnes eräänä iltana hän näkee valaan pyrstön heilahtavan lahdessa. Poika ystävystyy valaan kanssa, mutta yhtäkkiä valas näyttää kadonneen. Tilanteen taustalla vaikuttaa erilaisuuteen liittyvien ennakkoluulojen vyyhti.

Tarinan kautta pohditaan ryhmän mielipiteiden vaikutusta yksilöön sekä ennakkoluuloista johtuvia pelkoja ja kiusaamisen vaikutuksia ja taustalla olevia syitä. Tarinan lopuksi osallistujat etsivät vaihtoehtoisia ratkaisuja tilanteeseen.

Teemoja, joita tarinan avulla voidaan käsitellä: yhdenvertaisuus, ystävyys, yhteistoiminta, erilaisuuden hyväksyminen, kiusaaminen, aktiivinen kansalaisuus, Lapsen oikeudet