EU ja aseteollisuus

Tälle sivulle olemme koonneet EU:n ja aseteollisuuden suhteisiin sekä EU:n budjettiin liittyviä linkkejä.

Kannanottoja ja tiedotteita

Rauhanjärjestöt torjuvat EU-komission aloitteen lisätuesta aseteollisuudelle (7.6.2017)
Rauhanjärjestöjen mielestä Euroopan komission julkistamat suunnitelmat puolustusyhteistyöstä hämärtävät puolustuspoliittisia mandaattirajoja ja kiveävät tietä sotateollisen kompleksin liialliselle vaikutusvallalle. Komissio ehdottama EU-rahan avaaminen sotilasteknologian prototyyppien kehittämiselle tarkoittaisi aseteollisuuden tuotekehityksen tukemista suoraan EU:n julkisista rahoista. Järjestöt pitävät linjamuutosta hyvin huolestuttavana.

ENAAT and ethical finance groups Open Letter to the EU Finance Ministers on the EFSI extension and the EIB lending criteria (22.5.2017)
EU:n budjetin pitäisi tukea jatkossakin ainoastaan siviilitarkoituksia, eurooppalaiset rauhanjärjestöt ja eettiset pankit sanovat avoimessa kirjeessään.

Open letter to the European Council: The EU should lead the way towards the peaceful resolution of conflicts, rather than contribute to a new arms race which mainly benefits the arms industry (8.3.2017)
Asekauppaa ei tule pitää normaalina yritystoimintana eikä sitä pidä tukea EU:n budjetista, ENAAT sanoo avoimessa kirjeessään Euroopan komissiolle.

EU hyväksyy aseteollisuuden rahoittamisen julkisilla rahoilla (1.12.2016)
Euroopan asekaupan vastaiseen verkostoon (ENAAT) kuuluvat rauhanjärjestöt ovat todella huolissaan puolustustutkimusta koskevan valmistelutoimen hyväksymisestä EU:ssa. Suunnitteilla on yli 100 miljoonan investoinnit aseteollisuuteen lähivuosina, ja vielä miljardien satsaukset ensi vuosikymmenellä.

EU-rahat vähällä päätyä aseteolliseen tutkimukseen – Rauhanjärjestöt: EU:n tuettava rauhanrakentamista, ei aseteollisuutta (13.9.2016)

Artikkeleita suomeksi

Artikkeleita englanniksi