– 6.10.2017

Nobelin rauhanpalkinto ydinasekieltoa ajavalle ICAN-verkostolle

ICAN-verkoston saamasta Nobelin rauhanpalkinnosta kertova kyltti.

Tämän vuoden Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi on julistettu ICAN (International Campaign to Abolish Nuclear Weapons). ICAN on kansainvälinen ydinaseiden kieltämisen puolesta työskentelevä kampanjaverkosto. Siihen kuuluu järjestöjä ja kansalaisyhteiskunnan toimijoita eri puolilta maailmaa. Suomessa kampanjaa koordinoi ICAN Suomi.

”ICAN-verkostolla on ollut tärkeä rooli ajatusmallien muuttamisessa”, Rauhanliiton puheenjohtaja Tarja Cronberg sanoo, ja jatkaa: ”Ydinaseita voidaan katsoa nyt toisesta näkökulmasta. Tässä näkökulmassa ydinaseiden katastrofaaliset humanitaariset seuraukset otetaan vakavasti. Tämä ajatusmallin muutos on taustalla sekä ydinasekiellon aikaansaamisessa että nyt Nobelin rauhanpalkinnossa. Toivon, että myös suomalaiset tiedostaisivat nyt kuinka vakavat seuraukset ydinaseilla on. Niiden hävittäminen on koko maailman asia.”

ICAN on ollut merkittävässä aloitteellisessa roolissa kansainvälisen ydinaseet kieltävän sopimuksen aikaansaamisessa. Palkintoa myöntäessään Nobel-komitea totesi, että ICAN on toimillaan antanut uuden suunnan pyrkimyksille kohti ydinaseetonta maailmaa. YK hyväksyi ydinasekieltosopimuksen 7. heinäkuuta 2017, ja se avautui allekirjoituksille 20. syyskuuta.

”Palkinto on upea arvonosoitus kansalaisyhteiskunnan pitkäjänteiselle uurastukselle. ICAN-verkoston toimijat ympäri maailmaa ovat lobanneet omien maidensa hallituksia sopimuksen puolesta”, Suomen ICAN-verkoston toinen koordinaattori Kati Juva sanoo.

Ennen ydinasekieltosopimuksen solmimista ydinaseet olivat ainoa ja viimeinen joukkotuhoase, jota ei oltu kielletty kansainvälisellä sopimuksella. Kieltosopimuksen allekirjoittavat valtiot sitoutuvat ydinaseiden hallussapidon kieltämisen lisäksi muun muassa siihen, ettei ydinaseita sijoiteta tai säilytetä niiden maaperällä.

Suomessa verkoston toimintaa koordinoi ICAN Suomi, johon kuuluvat Rauhanliitto, Sadankomitea, Aseistakieltäytyjäliitto, Lääkärin sosiaalinen vastuu, Naiset Rauhan Puolesta, Rauhanpuolustajat, Tekniikka elämää palvelemaan sekä ydinaseriisunnasta kiinnostuneita yksityishenkilöitä.

ICAN Suomi iloitsee palkinnosta ja onnittelee koko kansainvälistä verkostoaan. ICAN Suomi on tyytyväinen että pitkäjänteinen työ on huomioitu myös Nobel-komitean toimesta.